Szukaj na stronie
Wydarzenie

Dear Future VOL. 2

24.11.2023—24.02.2024 (piątek) godz.18:00
Gdzie:
Bielsko-Biała
Adres:

Galeria Bielska BWA (Willa Sixta), ul. 3 Maja 11

Organizator:

Centrum Mieroszewskiego, Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury, Galeria Bielska BWA ,SDK Słonecznik

Język:
polski i ukraiński
Dodaj do kalendarza 24-11-2023 18:00 24-02-2024 18:00 Europe/Warsaw Dear Future VOL. 2

Centrum Mieroszewskiego wraz z Galerią Promocyjną, Staromiejskim Domem Kultury, Galerią Bielską BWA oraz przy partnerstwie SDK Słonecznik przygotowało drugą odsłonę polsko-ukraińskiego projektu „Dear Future”, czyli opowieści o niepewności związanej z przyszłością w kontekście trwającej na Ukrainie wojny.

Bielsko-Biała, Galeria Bielska BWA (Willa Sixta), ul. 3 Maja 11

Centrum Mieroszewskiego wraz z Galerią Promocyjną, Staromiejskim Domem Kultury, Galerią Bielską BWA oraz przy partnerstwie SDK Słonecznik przygotowało drugą odsłonę polsko-ukraińskiego projektu „Dear Future”, czyli opowieści o niepewności związanej z przyszłością w kontekście trwającej na Ukrainie wojny.

W styczniu 2023 roku mieliśmy okazję po raz pierwszy pokazać „Dear Future” w przestrzeni publicznej Warszawy, tym razem – pod kuratelą Yulii Krivivh i Anity Nemet – wystawa przenosi się do Bielska-Białej, gdzie w tamtejszej galerii sztuki BWA przez najbliższe miesiące będzie można podziwiać prace polskich i ukraińskich artystów oraz artystek. Wystawa „Dear Future” to próba poradzenia sobie z tym, co dzieje się dziś. Ponad 500 dni wojny na Ukrainie pokazało nam, że nie możemy opowiadać o przyszłości bez zaznaczenia, że dla wielu pozostaje ona niebezpieczna.

Nowa odsłona wystawy, mająca charakter galeryjny dzieli ekspozycję na kilka kategorii. 

Jedną z nich jest temat odbudowy i naprawy Ukrainy. Zaczynając od prac Nazara Furyka i jego codziennej dokumentacji skutków zniszczeń i bombardowań przestrzeni i ludzi na Ukrainie do inicjatyw bezpośrednio związanych z rekonstrukcją.

Livyj Bereh to kolektyw wolontariuszy jeżdżący do powiatu kijowskiego, Czernichowa i Charkowa w celu naprawy zniszczonych po bombardowaniach dachów. W trakcie tej drogi, kolektyw zaczął zbierać artefakty tych miejsc i formować z nich własną kolekcję. Szukając dalej praktycznych możliwości na naprawę zniszczonego wojną krajobrazu, do udziału w wystawie zaangażowany został również projekt Okno Fundacji Brda, czyli polsko-ukraińska inicjatywa, zajmująca się tchnieniem drugiego życia w zużyte okna poprzez ich konserwację, naprawę oraz wysyłkę z Polski do Ukrainy. Ratowaniem i archiwizacją ukraińskiego dziedzictwa kulturowego zajmuje się także Danylo Halkina, który przenosząc bloki witrażowe do przestrzeni wystawienniczej podkreśla tym potrzebę i istotę zachowania dziedzictwa drugiej połowy XX wieku. 

Kolejna kategoria to tematy społeczno-polityczne. Od przewidywania upadku imperiów w instalacji neonowej Marii Matiashovey do rozważania  nad sowiecką przeszłością kolonizacji natury w projekcie Weroniki Zalewskiej. Od praw osób LGBTQ+ w Polsce w malarstwie Małgorzaty Mycek do  przyszłości Europy i tym jak ją widzą migrantki i migranci w otwartym projekcie Marty Romankiv „Eurowarsztat”. Praktyka sztuki opieki i dochodzenia do siebie z zespołem stresu pourazowego przez zielarstwo proponuje Pamela Bożek

Oprócz wojny i jej zniszczeń, ważnym tematem jest natura. Anna Sydorenko, artystka z Donbasu, w projekcie Living Water zbiera i archiwizuje zdjęcia wody z różnych miast i rejonów Ukrainy. Natomiast kolektyw fantastic little splash w 9-minutowym filmie „Similar Image” wchodzi w interakcję z lasem.

Otwarciu wystawy 24 listopada o godz. 18:00 będzie towarzyszył performance Alicji Czyczel, której praktyka łączy w sobie elementy choreografii eksperymentalnej z somatyką środowiskową i feministyczną. Zapraszamy do Galerii Bielskiej BWA (Willa Sixta).

  • artyści i artystki: Danylo Halkin, Maria Matiashova, Nazar Furyk, Fundacja BRDA, fantastic little splash, Marta Romankiv, Pamela Bożek, Małgorzata Mycek, Alicja Czyczel, Livyj Bereh, Weronika Zalewska, Anna Sydorenko
  • kuratorki: Yulia Krivich, Anita Nemet

fot. Krzysztof Morcinek