Partnerstwo Wschodnie oczami ekspertów
Centrum Mieroszewskiego, we współpracy z Niemiecką Radą Stosunków Zagranicznych (DGAP), zorganizowało seminarium eksperckie pt. „Polityka Unii Europejskiej we wschodnim sąsiedztwie wobec dynamicznie zmieniającego się krajobrazu bezpieczeństwa”.
To wydarzenie – odbywające się przy wsparciu Komisji Europejskiej – było jedną z pierwszych inicjatyw związanych z polską prezydencją w Radzie UE, a jednocześnie odpowiedzią na realne wyzwania, które wstrząsają regionem.
Warszawskie wydarzenie zgromadziło kilkunastu uczestników – kluczowych decydentów, przedstawicieli think-tanków oraz niezależnych ekspertów, którzy na co dzień zajmują się polityką wschodnią. Było to nie tylko spotkanie analityczne, ale także miejsce intensywnych debat i wymiany perspektyw na temat przyszłości europejskiej polityki wobec jej wschodnich sąsiadów.
Agenda Unii Europejskiej dotycząca wschodniego sąsiedztwa
Wojna Rosji z Ukrainą oraz narastające kryzysy w regionie wymusiły redefinicję polityki Unii Europejskiej wobec jej wschodnich sąsiadów. Nowe zagrożenia, takie jak wojna hybrydowa, operacje dezinformacyjne czy osłabianie instytucji demokratycznych, wymagają od UE szybkiej adaptacji i skoordynowanych działań. Seminarium stało się przestrzenią do pogłębionej debaty nad kluczowymi wyzwaniami i priorytetami unijnej polityki wschodniej oraz strategią rozszerzenia w kontekście polskiej prezydencji w Radzie UE. Dzięki tym działaniom Centrum Mieroszewskiego aktywnie uczestniczy w europejskiej debacie, w tym w rozmowach o aspiracjach Gruzji do integracji z Unią.
- W obliczu zagrożeń bezpieczeństwa, z jakimi mierzy się Armenia, niezwykle istotne jest, aby wspólne działania Unii Europejskiej przyczyniły się do przywrócenia stabilności w regionie. W tym kontekście kluczowe jest także, aby te działania wspierały Europejską Misję Monitorującą w Armenii. Kolejnym wielkim wyzwaniem jest agenda dotycząca handlu i rynku energii Armenii. I ponownie, to właśnie Unia Europejska jest najlepszym, a wręcz jedynym partnerem, który może skutecznie wspierać Armenię w tych obszarach. Wreszcie, w kontekście zbliżających się wyborów parlamentarnych w Armenii w 2026 roku, niezwykle istotne jest, aby UE pomogła nam zapobiec wewnętrznym zagrożeniom w kraju – powiedziała podczas spotkania Naira Sultanyan, dyrektorka armeńskiej Fundacji Rozwoju Demokracji (Democracy Development Foundation).
- Myślę, że kluczowym sposobem, w jaki Unia Europejska może wspierać społeczeństwo i obywateli Gruzji, jest zwiększenie presji na tamtejszy rząd. Ponieważ presja ta ma zarówno charakter wewnętrzny, jak i zewnętrzny, może prowadzić do konkretnych konsekwencji. Już teraz widzimy, że obywatele Gruzji protestują niemal codziennie. Oczywiście rządy państw członkowskich podejmują decyzje samodzielnie, ponieważ wiemy, że osiągnięcie jednomyślności na poziomie Unii Europejskiej nie jest łatwe. Dlatego decyzje poszczególnych rządów będą miały ogromne znaczenie, zwłaszcza w przypadku krajów Trójkąta Weimarskiego, jeśli zdecydują się one na przykład przyłączyć do sankcji nałożonych przez państwa bałtyckie. Myślę, że to jeden z przykładów na to, jak Unia Europejska może wspierać społeczeństwo i obywateli Gruzji – powiedział Kornely Kakachia, dyrektor Gruzińskiego Instytutu Politycznego (Georgian Institute of Politics).
Wyniki dyskusji mogą stanowić podstawę dla rekomendacji politycznych oraz przyczynić się do kształtowania strategii UE w okresie polskiej prezydencji.
Centrum Mieroszewskiego jako współorganizator wydarzenia kontynuuje swoją misję wspierania dialogu i wymiany eksperckiej w kluczowych dla regionu kwestiach politycznych.