Centrum Mieroszewskiego zaprosiło młodych naukowców, ekspertów, działaczy społecznych oraz dziennikarzy z Polski, Ukrainy i Białorusi do udziału w drugiej edycji szkoły jesiennej „Trialog Sąsiedzki”.
To wyjątkowe wydarzenie było krokiem do zrozumienia relacji Polski, Ukrainy i Białorusi, oferując unikalną okazję do odkrycia wspólnej historii tych trzech krajów, zgłębiania wzajemnych relacji i rzetelnego diagnozowania problemów istniejących między Polską, Ukrainą a Białorusią.
Dlaczego warto było wziąć udział w szkole?
Szkoła jesienna oferowała unikalną możliwość uczestnictwa w zajęciach prowadzonych w trzech językach: polskim, ukraińskim i białoruskim. Uczestnicy mogli mówić w swoich językach ojczystych. To była wyjątkowa szansa na naukę i wymianę doświadczeń w międzynarodowym środowisku.
Interdyscyplinarna nauka z najlepszymi ekspertami: zaproszeni wykładowcy to wybitni specjaliści, którzy poprowadzili zajęcia na tematy takie jak:
jak unikać typowych błędów metodologicznych podczas prowadzonych badań,
jak demaskować manipulacje statystyczne,
w jaki sposób prawo międzynarodowe wpływa na politykę zagraniczną państw,
jakie problemy dotyczące historii obciążają wzajemne relacje narodów regionu i jak je rozwiązywać,
w jakim stopniu i wymiarze naród odpowiada za działalność rządu totalitarnego?
Co o szkole mówili jej uczestnicy?
- Było to jedno z najbardziej budujących doświadczeń naukowo-badawczych w jakim brałam udział.
- Współpraca trzech sąsiednich narodów jest możliwa, jeśli wykazujemy się otwartością na odmienną perspektywę i wrażliwość, chęcią zrozumienia innych oraz głębszego poznania historii i wzajemnych relacji.
- Główne myśli, które wyniosę z tego szkolenia, to fakt, że bardzo ważne jest, aby nie koncentrować się tylko na jednej prawdzie, słuchać innych i uczyć się współpracy.
„Dialog jest więcej niż możliwy.”
Te słowa uczestników szkoły jesiennej „Trialog Sąsiedzki” doskonale podsumowują to, co wydarzyło się w trakcie spotkań. Dzięki otwartości na różne perspektywy i chęci zrozumienia odmiennych doświadczeń, udało się stworzyć przestrzeń do odkrywania wspólnej historii oraz diagnozowania problemów, które wciąż obciążają relacje między tymi trzema narodami.
Szkoła jesienna odbyła się w Okunince (województwo lubelskie) w dn. 22-27 września 2024 roku.
Jak analizować logicznie i argumentować politycznie? Na jesiennej szkole Trialog Sąsiedzki uczestnicy i uczestniczki dowiedzieli się, jak rozpoznawać i analizować źródła dezinformacji oraz techniki manipulacji. W projekcie wzięły udział osoby z trzech sąsiadujących krajów: Polski, Białorusi i Ukrainy.
Podczas dyskusji, wykładów i warsztatów Polacy, Białorusini i Ukraińcy:
- zapoznali się z narzędziami i metodami umożliwiającymi głębsze zrozumienie relacji międzynarodowych i ich wpływu na globalną scenę,
- osdkryli tajniki analizy statystycznej i nauczyli się rozpoznawać, kiedy liczby mogą być używane do wprowadzania w błąd. To wszystko na praktycznych przykładach z historii i teraźniejszości,
- skupili się na metodach rozwiązywania sąsiedzkich nieporozumień związanych z okresem 1939-1945,
- przeanalizowali także etyczne, historyczne i prawnicze aspekty odpowiedzialności narodu za działania rządów.
To była jedna z najlepszych szkół, w której brałem udział - powiedział jeden z uczestników szkoły.
W trakcie jesiennej szkoły Centrum Mieroszewskiego jej uczestnicy i uczestniczki rozmawiali również o tym, jak nie być pseudobadaczem i pseudoanalitykiem, jak przekonywać decydentów politycznych, i jak argumentować konstruktywnie.
Szkoła była też eksperymentem - zajęcia odbywały po polsku, ukraińsku i białorusku, mówić też można było w tych trzech językach.