Szukaj na stronie

Druga edycja Programu Stypendialnego Mieroszewskiego „Badaj w Polsce” – wsparcie finansowe dla Twojego projektu badawczego.

Centrum Mieroszewskiego ogłosiło kolejną edycję „Badaj w Polsce”, czyli stypendium, które już drugi rok wspiera badaczy i badaczki w ich dążeniach do pogłębiania wiedzy o historii, kulturze oraz sytuacji politycznej Europy Środkowej i Wschodniej. Stypendium jest unikatową szansą na zdobycie wsparcia finansowego dla projektów badawczych, które mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia przeszłości i teraźniejszości narodów tej części Europy.

Wielowymiarowe badania nad dziedzictwem Europy Środkowej i Wschodniej

Program stypendialny skierowany jest do badaczy zajmujących się różnorodnymi tematami, które mają istotne znaczenie dla kształtowania współczesnej wiedzy i tożsamości kulturowej. Przykłady projektów badawczych realizowanych w ramach poprzedniej edycji pokazują, jak szerokie jest spektrum zainteresowań uczestników programu – od badań nad społecznymi aspektami życia w późnym okresie Imperium Rosyjskiego, poprzez analizę aksjologicznych podstaw transformacji politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej lat 90., aż po próby zrozumienia kobiecego doświadczenia wojny w kontekście historii codzienności.

16 badaczy z 7 krajów

Na Program Stypendialnym Mieroszewskiego Badaj w Polsce w 2024 roku wpłynęły łącznie 83 wnioski.

Spośród 68 wniosków skierowanych do rozpatrzenia, komisja zdecydowała o dofinansowaniu 16 stypendystów i stypendystek z Czech, Japonii, Litwy, Węgier, Ukrainy, Białorusi i Wielkiej Brytanii.

Łączna kwota wyniosła: 585 000 PLN.

Stypendyści i stypendystki będą badać m.in.:

Zabezpieczanie, ratowanie oraz straty dziedzictwa kulturowego na Wileńszczyźnie w okresie pierwszej wojny światowej, Transformację pola religijnego na Ukrainie w latach 2014-2024 jako aktualne wyzwanie dla ruchu ekumenicznego w Polsce; Muzea pamięci w Polsce i na Ukrainie: Eksponowanie Holokaustu i zbrodni wojennych w kontekście europejskiej kultury pamięci; Działalność kobiet-filozofów w Europie Środkowej: porównanie Polski i Czechosłowacji; Edukacja międzykulturowa w Polsce jako narzędzie integracji i dialogu społeczności ukraińskiej i polskiej.

Program Stypendialny Mieroszewskiego Badaj w Polsce to wsparcie finansowe dla obcokrajowców, zajmujących się działalnością naukowo-badawczą związaną z historią, sytuacją polityczną, kulturą oraz dziedzictwem narodów Europy Środkowej i Wschodniej.

Działalność naukowo-badawcza w tych obszarach stanowi istotny filar współczesnej wiedzy oraz kształtowania tożsamości kulturowej. Rozwinięcie badań w tych dziedzinach przyczynia się do wzbogacenia globalnej perspektywy i zrozumienia zależności historycznych i kulturowych.

Badania historyczne pozwalają spojrzeć wstecz w czasie i zrozumieć korzenie wydarzeń, które ukształtowały bieg dziejów Europy Środkowej i Wschodniej. Poznanie przeszłości pomaga lepiej zrozumieć współczesne wyzwania i konflikty, a także czerpać z doświadczeń poprzednich pokoleń. Z kolei badania nad sytuacją polityczną regionu pozwalają na dogłębne zrozumienie zmian politycznych, instytucjonalnych i społecznych, które miały miejsce w Europie Środkowej i Wschodniej. Takie analizy są użyteczne w prognozowaniu przyszłych kierunków rozwoju oraz formułować efektywne strategie dla stabilności i współpracy. Dziedzictwo kulturowe Europy Środkowej i Wschodniej jest bogate i różnorodne, odzwierciedlając wieki współistnienia różnych narodów i tradycji. Badania kulturowe pozwalają na zachowanie, dokumentowanie i ożywianie unikalnych aspektów kultury, przyczyniając się do budowania więzi międzykulturowych. Program Stypendialny Mieroszewskiego „Badaj w Polsce” z pewnością może przyczynić się do dialogu między różnymi grupami społecznymi krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

W 2023 roku na Program Stypendialny Mieroszewskiego Badaj w Polsce wpłynęło łącznie 55 wniosków. Spośród 41 wniosków skierowanych do rozpatrzenia, komisja zdecydowała o dofinansowaniu 15 stypendystów i stypendystek z Białorusi, Ukrainy, Litwy i Rosji.

Łączna kwota wyniosła: 598 000 PLN.

Stypendyści i stypendystki badali m.in. polsko-ukraińskie stosunki kulturalne w okresie międzywojennym XX wieku; kobiece doświadczenie wojny w kontekście historii codzienności i badań antropologicznych; czy historię drogi Polski i Ukrainy do Europy.