Premiera albumu Bartłomieja Kiełbowicza „I Disagree”
3 marca we Wrzeniu Świata w Warszawie odbyło się wyjątkowe spotkanie z Bartłomiejem Kiełbowiczem, artystą i aktywistą, który od lat traktuje sztukę jako narzędzie społecznego oporu.
W rozmowie prowadzonej przez Mariusza Szczygła dyskutowano o sile obrazu, potrzebie sprzeciwu i roli artysty w czasach kryzysu.
To była nie tylko rozmowa o sztuce, ale przede wszystkim o odwadze, zaangażowaniu i sile wspólnoty. „I Disagree”, najnowszy album Kiełbowicza, to zapis trzech lat artystycznego oporu, w których rysunek stał się formą dokumentacji i narzędziem mobilizacji.
„Dla mnie ważniejsze od perfekcji jest przesłanie. Czasem działam jak dziennikarz – szybko reaguję na wydarzenia i zapisuję je obrazem.” – mówił artysta podczas spotkania. Jego prace nie są dopracowanymi ilustracjami, ale intuicyjną odpowiedzią na rzeczywistość, próbą uchwycenia emocji i skondensowania ich w prostej, mocnej formie.
Sztuka, która nie pozwala milczeć
Kiełbowicz od początku pełnoskalowej wojny Rosji przeciwko Ukrainie wykorzystuje sztukę jako formę sprzeciwu i narzędzie walki z obojętnością. Jego album to opowieść o zbrodniach popełnionych przez Rosję, komentarz do tragedii w Buczy, Ołeniwce, ale też wizualne gesty solidarności z narodem ukraińskim.
„Wojna w Ukrainie ogromnie zmieniła moje podejście do sztuki. Przekierowałem swoje działania z malowania na aktywizm. Wierzę w kolektywne działania” – podkreślał Kiełbowicz. Nie chce tworzyć w zamkniętych galeriach – jego rysunki żyją na ulicach, w mediach społecznościowych, na transparentach niesionych przez protestujących. To sztuka, która reaguje, nie pozwala zapomnieć i mobilizuje do działania.
„Nie możemy być obojętni”
Podczas spotkania artysta wielokrotnie powtarzał, że sztuka powinna zmuszać do działania. Jak mówi: „To pytanie — czy zrobiliśmy wystarczająco dużo? — kieruję nie tylko do innych, ale przede wszystkim do siebie. W trudnych czasach sztuka nie może być obojętna. Musi reagować, inspirować i prowokować do działania.”
„I Disagree” to album-manifest, który dokumentuje najważniejsze interwencje artystyczne ostatnich lat. W publikacji znalazły się również teksty kuratorskie Ksenii Małych i Stacha Szabłowskiego, które rzucają nowe światło na znaczenie sztuki zaangażowanej we współczesnym świecie.
Album ukazał się nakładem wydawnictwa Centrum Mieroszewskiego i Nowej Polszczy.